Аналіз регуляторного впливу
проекту рішення сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки,
на території Астраханської сільської ради у 2020 році»
І. Визначення проблеми та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом регулювання
Законом країни «Про місцеве самоврядування в Україні» та Податковим кодексом України повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів покладено на органи місцевого самоврядування.
Відповідно до підпункту 12.3.4. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюються відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Виходячи з цього, з метою безумовного виконання законодавства, недопущення суперечливих ситуацій сільська рада повинна прийняти рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Астраханської сільської ради у 2020 році».
Проблема, яку пропонується розв’язати – забезпечення додаткових надходжень до бюджету сільської ради шляхом врегулювання справляння податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки на території сільської ради відповідно до Податкового кодексу України, визначення на законних підставах розміру ставок та пільг із сплати відповідного податку.
Причина виникнення проблеми: у зв’язку із збільшенням за останні 3 роки ціни на газ, тверде паливо, на електроенергію , зростання розміру мінімальної заробітної плати, витрати на фінансування об’єктів, які утримуються за рахунок коштів сільської ради, витрати на реалізацію соціальних проектів на території сільської ради. В той же час надходження до загального фонду бюджету сільської ради від сплати місцевих податків та зборів не дає змогу вирішувати в повній мірі всі проблеми на території громади.
Перед сільською радою постає проблема вирішення питання щодо збільшення надходжень до бюджету, шляхом використання своїх повноважень, а саме встановлення нових ставок податку, що будуть діяти на території сільської ради у 2020 році.
Враховуючи, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів на 2020 рік мають бути прийняті органами місцевого самоврядування до 15 липня 2019 року в рамках виконання вимог статей 4 і 12 Податкового кодексу, і матимуть ознаки регуляторних актів та потребуватимуть реалізації процедур, передбачених Законом України « Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», та з метою приведення у відповідність даного рішення до норм постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», розроблено даний проект регуляторного акту – рішення Астраханської сільської ради, я ке вступить у дію з наступного бюджетного періоду – з 1 січня 2020 року. Діюче рішення Астраханської сільської ради від 18.06.2018 № 25 «Про встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Астраханської сільської ради» з 01.01.2020 року втратить чинність.
Оцінка важливості проекту:
Проблема, яку пропонується вирішити є дуже важливою для сільської громади. Кожен податок є важливою складовою доходів бюджету, оскільки забезпечує внесок у його заповнення.
Згідно з бюджетним законодавством податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є одним з джерел надходжень загального фонду місцевого бюджет
Прийняття рішення з даного питання необхідно для прозорого та ефективного встановлення місцевих податків та зборів, здійснення необхідного контролю за повнотою проведення платежів.
- даними звітів бухгалтерії сільської ради про виконання дохідної частини бюджету, платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для яких ставки регулюються за рішенням сільської ради, сплатили до місцевого бюджету у 2018 році 9135,14.грн, що становить 0,23% від усіх доходів загального фонду бюджету (без урахування офіційних трансфертів).
Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проекту регуляторного акту:
|
Групи (підгрупи)
|
так
|
ні
|
|
Громадяни
|
Впливає на громадян, які мають у власності житловому та нежитлову нерухомість.
|
|
|
Органи місцевого самоврядування
|
Ст. 266 ПКУ органам місцевого самоврядування надано право на встановлення розмірів ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та пільг по його сплаті для юридичних та фізичних осіб.
|
|
|
Суб’єкти господарювання
|
Впливає на суб’єктів господарювання, які мають у власності житлову та нежитлову нерухомість.
|
|
Відповідно до чинного законодавства повноваження щодо встановлення місцевих податків є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування. Застосування регуляторної процедури не має альтернативи, проблема встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів.
II. Цілі державного регулювання
Проект регуляторного акту спрямований на виконання норм статей 10, 12 та 265, 266 Податкового кодексу України в частині встановлення місцевих податків та зборів.
Основними цілями прийняття регуляторного акту є:
- виконання чинного законодавства;
- встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- збільшення дохідної частини місцевого бюджету для забезпечення його збалансованості та задоволення нагальних потреб громади Астраханської сільської ради, у тому числі й пов’язаних з передачею ряду державних повноважень на місцевий рівень.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей
- Визначення альтернативних способів
|
Вид альтернативи
|
Опис альтернативи
|
|
Альтернатива 1
Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін.
|
По закінченню 2019 року рішення має бути скасовано як таке, що не відповідає вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 483, не пройшло регуляторну процедуру і не поширюється на подальші періоди.
Податок буде справлятися, виходячи з норм Податкового кодексу України, відповідно до пунктів 12.3.4, 12.3.5 пункту 12.3 статті 12.
|
|
Альтернатива 2
Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України та враховують особливості території
|
Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
Відповідає вимогам постави Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 483.
Забезпечує отримання надходжень до бюджету сільської ради від сплати податку для виконання програм соціально-економічного розвитку громади.
Сприяє соціальному захисту членів територіальної громади.
|
- Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів органів місцевого самоврядування
|
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
|
Альтернатива 1
Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін.
|
Не вбачається досягнення цілей.
|
По закінченню 2019 року рішення має бути скасовано як таке, що не відповідає вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 483, не пройшло регуляторну процедуру і не поширюється на подальші періоди.
|
|
Альтернатива 2
Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України.
|
Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
Враховує пропозиції фізичних та юридичних осіб, які прийняли участь в обговорені проекту рішення.
Забезпечує сталість надходжень до місцевого бюджету без погіршення умов для розвитку мікробізнесу, а також належне фінансування програм соціально-економічного розвитку сільської ради.
|
Витрати часу, матеріальних ресурсів для фіскальних органів на адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
|
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
|
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
|
Альтернатива 1
Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін.
|
Відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України податок буде справлятися виходячи з норм Кодексу із застосуванням мінімальних ставок податку у 2020 році. Так як Кодексом не визначена мінімальна ставка податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, то при нульовій ставці надходжень податку не буде.
|
У разі дефіциту місцевого бюджету не будуть у повному обсязі профінансовані соціальні заходи для громадян.
|
|
Альтернатива 2
Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України.
|
Забезпечує досягнення цілей державного регулювання, визначених у розділі II цього Аналізу.
|
Не передбачені, окрім витрат на розробку регуляторного акта (витрати робочого часу спеціалістів, пов’язані з підготовкою регуляторного акта та оприлюднення).
|